Pie slimnieces. Šis darbs piedalījies Romas fonda stipendiju konkursā 1933
audekls, eļļa, 148x188 cm
Sākuma cena: 2800 EUR
Nē. | Cena | Solītājs | Datums/Laiks |
---|
Mākslinieks Otto Grunde dzimis 1907. gadā 6. decembrī Baldonē. Šeit viņš
pavada bērnību un pirmos skolas gadus. Skaistiem mežiem bagātā apkārtne jau
mazotnē pievērš mazā zēna ievērību un dabas apbrīnu, kas neapsīkst vēlākos
gados. 1924. gada rudens sēmestrī Otto Grunde iestājas Latvijas mākslas
akadēmijā. Turpinot studijas akadēmijā, varēja domāt, ka kādreizējais jaunais
dabas apbrīnotājs studēs ainavu glezniecību, bet viņš izvēlas Figūrālo
meistardarbnīcu, ko vada prof. J.R. Tillbergs. Akadēmiju O. Grunde beidz 1932.
gadā kā mākslinieks gleznotājs. Sākās intensīvs jaunā mākslinieka darbs:
portreti, klusās dabas, ainavas, ilustrācijas. No lielākiem darbiem šinī posmā
atzīmējamas altārgleznas Tomes un Penkules baznīcām. Glezno arī dekorācijas
Nacionālajā operā pie Vītola, prof. J. Kugas un prof. L. Liberta. Piedalās
visās Kultūras fonda izstādēs. Mākslinieka darbību pārtrauc bēgļu gaitas uz
Vāciju. lekļūst ielenkumā un ar tīri neticamām grūtībām līdzīgām dēku filmai,
pēdīgi nokļūst angļu zonā un apmetas Libekā. Libekā sāk veidoties bēgļu nometne
un pamazām nodibinās latviešu ansamblis. Grunde darina skatuvisko ietērpu.
1951. gadā mākslinieks ar ģimeni ierodas ASV, kur nāk saskarē ar vietējiem
dekorāciju gleznotājiem. Pēc izturētiem pārbaudījumiem viņu uzņem par biedru
"United Scenic Artists Union". Kopš tā laika O. Grunde nepārtraukti
gleznojis dekorācijas televīzijai, Metropolitan operai, Ņujorkas pavalsts
operai (New York State Opera), bet galvenā kārtā Brodveja teātriem. Kopskaitā
viņš gleznojis dekorācijas 1080 inscenējumiem. Iznācis strādāt kopā ar
amerikāņu un bieži ar labākiem Eiropa dekorātoriem. Mākslinieku aicināja uz
Kanādu kādas pilsētas 100 gadu jubilejas gadījumā — viņam bija jāveic
dekorātīvā izdaiļošana, kura saistīta ar cilvēku figūrām. O. Grunde darbu veic
lieliski, un vietējie varas vīri aicina jubilejas svinībās arī meistaru ar
sēdekli pirmajā rindā. Bet tagad tikai meistars atceras, ka viņa uzvalks nemaz
nav piemērots jubilejas svinībām, pie tam kājās - "tanki" . . . Nekas
cits neatlicis, kā visu "štāti" nopirkt un piedalīties svinībās.
Mākslinieks bieži darinājis dekorātīvo ietērpu 18. novembra sarīkojumiem un
citiem svarīgiem gadījumiem.
1954. gadā nodibinās Latviešu mākslinieku Ņujorkas grupa. O. Grunde ir viens no
dibinātājiem, un grupā ir 23 biedri. Vairākkārtīgi viņš bijis grupas
priekšnieks. Grupa rīkojusi gadskārtējas izstādes Ņujorkā, Bostonā, Filadelfijā
un Vašingtonā. 2 gadus mākslinieks bija DV mākslas sekcijas vadītājs.
Kopš studiju laikiem O. Grunde ir LMA korporācijas Dzintarzeme loceklis, ar
kuru piedalījies izstādēs: Ņujorkā, Filadelfijā, Vašingtonā, Bostonā,
Klīvlandē, Detroitā un Toronto, kā ari Austrālijā — Melburnā un Sidnejā.
Krietni liels ir viņa personīgo izstāžu skaits — 1967.gadā DV namā Kvīnsā,
Ņujorkā kur cita starpā bija izstādītas ilustrācijas A. Dziļuma pasakai
"Dieva dārzs", 1968.g. Ročesterā, Ņujorkas pavalstī, 1969.g.,,Lansing
Community College", Mičiganā. Tanī pašā gadā Detroitā Internacionālā
Institūta telpās, 1969.g. Sioux Falls, Dakotā, 1972.g. un Rokvillē, Merilendā
"The Rockville Municipal Art Gallery".
Ir apbrīnojama O. Grundes izturība, enerģija, jo bez dienas darba dekorāciju
darbnīcās, kur bieži bija jāstrādā sestdienās un pat svētdienās — viņš, kā to
iepriekš redzējām, piedalījies daudzās grupu izstādēs un rīkojis personīgās
skates. Reizi viesojos Grundes mājā Glenhedā, Longailendā. Ņujorkā meistars
tikko pārbrauca no darba, paēdām pusdienas, un viņš steidzīgi uzvilka darba
drēbes un sēdās pie molberta. Es izbrīnā noprasīju: "Tu tikko pārbrauci no
darba, vai nemaz neatpūtīsies?" "Gleznošana ir mana atpūta,"
viņš atbildēja. Būdams reālists šī vārda labākā nozīmē, viņš nemeklēja jaunus
ceļus un nemaldījās -ismu džungļos bet cieši turējās dabas iespaidu lokā. To
pierāda viņa darbu lielā dažādība. Kā portretists meistars prata parādīt ne
tikai ārējo "čaulu", bet arī cilvēka garīgo seju. Viņa
darinātos portretus šeit nevar uzskaitīt. Par tiem būtu jāraksta atsevišķa
grāmata. Kā figūrālists viņš veikli rīkojās ar cilvēku figūrām savās
kompozicijās. lemīļotas tēmas: māte ar bērnu, siena vedēji, labības pļauja,
malkas un baļķu vedēji ziemas ceļā. Seko krietns skaits kluso dabu: puķes,
zivis, sēnes. Būdams pats kaislīgs makšķernieks, meistars arī šo tēmu daudzkārt
gleznojis. Īpaši gribētos atzīmēt tēmas ar žibulētājiem, kad meistars aukstā
ziemas dienā, saltā vējā stāvot, ir veidojis darbus. Nevar neatzīmēt ar lielu
meistarību gleznotās ainavas visos gada laikos, bet sevišķi rudens saules
apmirdzētos krāšņos skatus.
Mākslinieks Otto Grunde bija viens no tiem ļoti nedaudziem māksliniekiem, kas
savos darbos parādīja mūsu brīvās Latvijas dabu, cilvēkus ar viņu rūpēm,
darbiem un gaitām.
Avots: "Latvju māksla", 01.01.1983